Core Update Sierpień 2024 w pełni wdrożony! Kto urósł w Polsce?

Core Update sierpień 2024

15 sierpnia 2024 roku Google ogłosił początek długo wyczekiwanej aktualizacji głównej, natomiast 3 września 2024 roku otrzymaliśmy komunikat o pełnym wdrożeniu. Pierwsze wyniki z narzędzi do śledzenia widoczności pokazują, że nadzieje stron dojechanych po wrześniowym HCU i dobitych potem w trakcie marcowego Core Update nie były płonne. Pierwsze dni update'u przyniosły również problemy z indeksem.

Ostatnie uzupełnienia artykułu

10.09.2024 - podsumowanie wyników Core Update Sierpień 2024 w polskim e-commerce

03.09.2024 - pełne wdrożenie Core Update Sierpień 2024

19.08.2024 - powrót miniaturek, przedłużająca się awaria i wyzerowane Discovery.

17.08.2024 - problemy z indeksem i duże odbicia po wrześniowym HCU.

Wdrażanie Core Update Sierpień 2024

Zgodnie z informacją z Google Search Status Dashboard 15 sierpnia 2024 roku rozpoczęło się wdrażanie Core Update Sierpień 2024. Zgodnie z deklaracją z podlinkowanego powyżej statusu, aktualizacja potrwać może nawet miesiąc. Trzeba jednak pamiętać, że ostatni Core Update z marca oczekiwał na pełne wdrożenie 45 dni — mimo podobnych zapewnień w dniu startu.

Core Update Sierpień 2024

Wbrew licznym przewidywaniom (również moim) roll-out trwał wyjątkowo krótko. Pełne wdrożenie Core Update Sierpień 2024 trwało trzy tygodnie. W podlinkowanym powyżej statusie informacja o końcu aktualizacji pojawiła się 3 września.

Czym jest Core Update?

Core Update to szeroko zakrojona aktualizacja algorytmów i systemów Google, mająca na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania. Zmiany te są bardzo ogólne i dotyczą całego systemu wyszukiwania, a nie konkretnych witryn czy stron. Jak podkreśla Google, celem tych aktualizacji jest lepsze łączenie użytkowników z wartościowymi i oryginalnymi treściami, które są rzeczywiście przydatne.

Co wyróżnia August 2024 Core Update?

Ta aktualizacja, jak sugerują przedstawiciele Google, uwzględnia opinie twórców i użytkowników, zebrane w ciągu ostatnich miesięcy. Core Update ma na celu lepsze uwzględnianie ulepszeń, które mogły zostać wprowadzone na stronach od czasu poprzednich aktualizacji, co oznacza, że witryny, które poprawiły swoją zawartość, mogą zyskać na widoczności.

Innym wyróżnikiem Core Update Sierpień 2024 jest fakt, że to aktualizacja niezwykle wyczekiwana. Od kilku tygodni przedstawiciele Google'a sugerowali w social mediach, że wkrótce się pojawi i będzie stanowiła odpowiedź na szeroko zakrojone słowa krytyki ze strony mniejszych wydawców. Sugerowali oni, że Google celowo odcina ich od użytkowniczek i użytkowników niezależnie od jakości publikowanego przez nich contentu.

Wielu właścicieli stron internetowych liczy na to, że sierpniowy Core Update pomoże odwrócić negatywne trendy z ostatnich miesięcy, zwłaszcza po wrześniowym Helpful Content Update w 2023 roku i dołożeniu do pieca w ramach Core Update Marzec 2024. Niniejszy artykuł będzie aktualizowany wraz z pojawiającymi się w sieci analizami oraz danymi dotyczącymi widoczności stron na przestrzeni aktualizacji.

Jak zareagować na Core Update?

Podczas gdy marcowy Core Update przyniósł bardzo cenne zmiany w ogólnym artykule z dokumentacji Google na temat aktualizacji, z którymi zapoznać powinna się każda osoba przymierzająca się do pierwszej ewaluacji wpływu update'u na określoną stronę, tym razem podobne informacje trafiły do wpisu poświęconego Core Update'om.

Nie ze wszystkimi radami można się zgodzić (warto monitorować wpływ aktualizacji również w jej trakcie), ale ogółem jest to zbiór bardzo dobrych praktyk związanych z Core Update'ami. Najważniejsze porady:

  • Przejrzyj swoje najważniejsze strony i zapytania: Oceń, jak plasowały się przed i po pełnym w drożeniu core Update. Czy spadek jest niewielki, czy duży? W przypadku małego spadku pozycji (np. z 2 na 4 miejsce) nie podejmuj drastycznych działań. Lepiej unikać dogłębnych zmian w treściach, które już dobrze sobie radzą. W przypadku dużego spadku pozycji (np. z 4 na 29 miejsce) przeprowadź głębszą analizę.
  • Analizuj różne typy wyszukiwań osobno: To pomoże Ci zrozumieć, czy spadek nastąpił w wynikach wyszukiwania w sieci, obrazach Google, trybie wideo czy w zakładce Wiadomości.
  • Oceń ogólny spadek pozycji: Jeśli zauważasz trwały, duży spadek pozycji całej witryny, przeprowadź dogłębniejszą oceną treści pod kątem następujących aspektów: helpfulność, wiarygodność i zorientowanie na użytkownika.
  • Rozważ wprowadzenie zmian w treści: Unikaj szybkich, powierzchownych zmian. Skup się na długoterminowych poprawkach, które przyniosą korzyści użytkownikom. Na przykład przepisanie lub restrukturyzacja treści może ułatwić jej odbiór i nawigację.
  • Usuwanie treści jako ostateczność: Rozważ usunięcie treści tylko wtedy, gdy uznasz, że nie można jej uratować. Jeśli planujesz usunięcie całych sekcji, może to być sygnał, że te sekcje były stworzone głównie dla wyszukiwarek, a nie dla użytkowników. Usunięcie nieprzydatnej treści może pomóc lepszym treściom na Twojej stronie osiągnąć wyższe pozycje.

Core Update Sierpień 2024 w polskim e-commerce

W formie ciekawostkowej postanowiłem przygotować zestawienie zwycięzców i przegranych Core Update Sierpień 2024 w polskim e-commerce według Senuto. Warto przyjmować te tabelki z dużą dozą dystansu - API Senuto ma niekiedy tendencję do pomyłek, liczby nieco różnią się od tych z interfejsowej Analizy Widoczności, a dane z narzędzi są dla seowczyn i seowców raczej wskazówką niż mocnym wyznacznikiem. No i poważna analiza musiałaby brać pod uwagę jeszcze podział na sekcje contentowe, listingi, produkty, wpływ fraz brandowych... No nie chce mi się.

Sprawdziłem więc wyniki w TOP3 i TOP10 dla 50 domen z 6 różnych kategorii dla dwóch dat: 6 sierpnia oraz 6 września. Co ciekawego zaobserwowałem?

Ranking SEO polskich e-commerce po Core Update Sierpień 2024

Wśród dziesięciu domen z największą liczbą słów kluczowych w TOP3 mieliśmy do czynienia tylko z drobnym przetasowaniem — Media Expert wypchnął z pierwszej piątki Empik. W przypadku TOP10 jeszcze się to nie udało, a póki co wyprzedził tylko DOZ, wskakując na miejsce 6. Cała reszta na szczycie bez zmian.

Ranking SEO polskic e-commerce po Core Update Sierpień 2023

Więcej wzrostów niż spadków

Zaledwie 16% sprawdzanych domen było na minusie pod względem słów kluczowych w TOP10. W przypadku TOP3 to już 38% witryn e-commerce, a więc odsetek znacząco większy.

Spadki w polskim e-commerce po Core Update Sierpień 2023

Spadki nie były ogółem zbyt dramatyczne

Spadki w TOP3 nie były szczególnie dramatyczne, mediana dla wszystkich domen na minusie wynosi -6,29%. Dwucyfrowe spadki w TOP3 zaliczyła tylko jedna domena (a gdybyśmy zaokrąglali do pełnych liczb, to trzy). W TOP 10 tak samo, z tym że niezależnie od zaokrąglania.

Całkiem sporo dwucyfrowych wzrostów

Właśnie, jak z tymi dwucyfrowymi wzrostami? Pod kątem TOP3 zaliczyło takowe 14% wszystkich domen ze zbioru.

Dwucyfrowe wzrosty po Core Update Sierpień 2024 w polskim e-commerce - TOP3

Natomiast pod kątem TOP10 odsetek wynosił 34%.

Dwucyfrowe wzrosty po Core Update Sierpień 2024 w polskim e-commerce - TOP10

Rosną nie tylko najwięksi

Nie jest tak, że solidarnie rośli najwięksi. Wśród dwunastu witryn mających powyżej 50k słów kluczowych w TOP3 połowa była pod tym kątem na minusie, połowa na plusie.

Wpływ Core Update Sierpień 2023 na największe e-commerce

Natomiast spośród trzynastu stron poniżej 10k keywordów w tym zakresie tylko trzy były na minusie, z czego tylko jedna zaliczyła poważniejsze spadki.

Wpływ Core Update Sierpień 2023 na mniejsze e-commerce

Nie cieszą się e-commerce zdrowotne

Zdecydowanie największe spadki odnotowały e-commerce apteczne. Na minusie w obu zakresach pozycji było aż 6 na 10 domen z kategorii Zdrowie.

Core Update Sierpień 2023 w kategorii Zdrowie

Apteka na subdomenie nie pomaga

Co ciekawe, apteka w subdomenie nie uchroniła przed spadkami domeny głównej Superpharmu, przynależącej do kategorii Beauty. Podczas gdy cała konkurencja rosła w TOP10, a większość również w TOP3, Superpharm pikuje.

Core Update Sierpień 2023 w kategorii Beauty

Fajnie poradziły sobie za to sklepy z kategorii Moda

Najfajniej poradziły sobie za to sklepy z kategorii Moda, gdzie na 7 domen spadki w TOP3 zaliczyła tylko jedna, a w przypadku dwóch wzrosty były dwucyfrowe.

Core Update Sierpień 2023 w kategorii Moda

Wśród marketplace'ów wybił się AliExpress

W przypadku marketplace'ów na szczególną uwagę zasługuje AliExpress, który powiększył liczbę słów kluczowych w TOP3 niemal o 1/3. A przynajmniej w Senuto. Pytanie, które narzędzie się myli - Ahrefs pokazuje, że nastąpił spadek o 25% z 25 441 na 18 806 keywordów w tym zakresie.

Core Update Sierpień 2023 w kategorii Marketplace
Wpływ Core Update Sierpień 2023 na AliExpress wg Aherfs

W Elektronice lepiej w TOP10 niż w TOP3

Co ciekawe, żadna z domen z kategorii Elektronika nie zaliczyła spadku pod względem liczby słów kluczowych w TOP10. W najlepszej trójce nie było już tak kolorowo, ale nadal zmiany te nie są jakieś tragiczne.

Core Update Sierpień 2023 w kategorii Elektronika

Na temat Sportu nic mądrego nie powiem

Niestety, nic nawet szczątkowo interesującego nie wychwyciłem pod kątem Sportu. Wrzucam więc czystego screena z nadzieją, że ktoś nieco bardziej spostrzegawczy coś dostrzeże i wyniesie z tego coś dla siebie.

Core Update Sierpień 2023 w kategorii Sport

Jeżeli ktoś chciałby sam poflirtować sobie z danymi, gotowe do filtrowania dane znajdzie w tym Arkuszu Google. Miłej zabawy!

(Nie)obiecywany powrót miniaturek staje się faktem (19.08.2024)

Jedną z nie do końca wypowiedzianych obietnic związanych z Core Update Sierpień 2024 była zapowiedź naprawy "błędu" związanego z miniaturkami. Od początku roku z wielu artykułów wyświetlanych w SERP-ach zniknęły towarzyszące im wcześniej grafiki, co wpływało negatywnie na CTR podstron z dalszych pozycji w top 10. W czerwcowym komentarzu na Linkedin John Mueller komentował tę kwestię następująco:

Niestety, przypadki zgłaszane do mnie nie wynikają z problemów technicznych (przynajmniej tyle udało nam się ustalić podczas debugowania), ani po stronie Google, ani po stronie witryny. Nie ma technicznego rozwiązania, nie uważamy tego za problem. Obecnie przy core update'ach nasze systemy ponownie oceniają strony internetowe, w tym również pod kątem pokazywania miniatur w różnych miejscach w wynikach wyszukiwania.

(...) Nie możemy nic obiecać, ale wyobrażam sobie, że z czasem sytuacja się zmieni, zarówno w miarę jak core update'y będą ponownie oceniać strony internetowe, jak i ze względu na nasze prace nad powiązanymi systemami, takimi jak te związane z miniaturami.

John mueller, 21 czerwca 2024

Jak wynika z doniesień Barry'ego Schwartza, liczne strony borykające się od kilku miesięcy z tym problem odzyskały upragnione miniaturki. Domniemuje on, że obniżony został próg jakościowy, który dopuszcza wyświetlanie thumbnaili na dalszych pozycjach.

To dobra wiadomość dla mniejszych stron, które nie mogą przebić się ze swoimi treściami do top 3, ale stabilnie okupują dalsze miejsca w top 10. W przypadku kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy takich keywordów (o co nietrudno na stronach z przepisami czy witrynach podróżniczych, które najczęściej pojawiały się w postach na temat utraty miniaturek) nawet stosunkowo niewielka poprawa CTR przynieść może na stronę spory dodatkowy ruch.

Core Update Sierpień 2024 - wciąż trwa naprawa awarii rankingu (19.08.2024)

Podobnie jak w przypadku Spam Update Czerwiec 2024, i tym razem wdrożenie aktualizacji zbiegło się z problemami z indeksacją rankingiem. 15 sierpnia na stronie statusowej wyszukiwarki pojawił się wpis na temat incydentu. Google zadeklarowało, że zidentyfikowana została główna przyczyna i nie ma ona nic wspólnego z rolloutem Core Update Sierpień 2024. Awaria miała zostać szybko naprawiona, jednak 16 sierpnia pojawiła się kolejna informacja, według której prace naprawcze wciąż trwają i kolejnych wieści powinniśmy spodziewać się w ciągu 72 godzin.

Awaria Google związana z wdrożeniem Core Update Sierpień 2024

Koincydencja awarii z wdrożeniem Core Update Sierpień 2024 wzbudziła zrozumiałe podejrzenia wśród specjalistek i specjalistów SEO. Google trwa jednak na stanowisku, że są to wydarzenia ze sobą niepowiązane.

Czasami napotykamy problemy w naszych systemach (jak wszyscy) i chcemy być wobec nich transparentni zarówno dla użytkowników, jak i właścicieli stron. Ten problem nie jest związany z aktualizacją główną, która jest obecnie wdrażana.

(...) Niestety, nie można wybrać dogodnego momentu na wystąpienie problemów, przepraszamy. Będziemy aktualizować informacje na pulpicie stanu wyszukiwania w miarę rozwoju sytuacji — zarówno w odniesieniu do tego problemu, jak i wdrażania aktualizacji głównej.

John Mueller, 16 sierpnia 2024

Zgodnie z zapowiedzią po trzech dniach pojawił się kolejny update dotyczący awarii, jednak wieści nie są pozytywne. Lapidarne ogłoszenie mówi, że prace naprawcze wciąż trwają i kolejne wieści w tej sprawie powinny pojawić się w ciągu 48 godzin.

Awaria rankingu Google wciąż trwa

Doniesienia o wyzerowanych Discoverach (19.08.2024)

W chwili obecnej nie mamy jeszcze klarownego potwierdzenia, więc warto potraktować to jako totalną plotkę, ale dochodzą do nas wieści o wyzerowanych Discoverach na kilku dużych polskich stronach. Mowa tu zarówno o witrynach z określonych nisz, jak i informacyjnych stron ogólnotematycznych.

Jako że nie miałem możliwości potwierdzenia tych doniesień, nie będę rzucał w tym miejscu konkretnymi domenami. Być może więcej powiedzą nam wkrótce audytowane dane z Mediapanelu, a może plotki zostaną potwierdzone u źródeł. Jeżeli będę wiedział coś więcej, z pewnością dam znać.

Pierwsze oznaki odbić po wrześniowym HCU (17.08.2024)

Wygląda na to, że nadzieje związane z odbiciami po wrześniowym HCU nie były płonne. Już dwa dni po ogłoszeniu wdrożenia Core Update Sierpień 2024 widzimy w narzędziach szybki wzrost widoczności serwisów, o których było zdecydowanie najgłośniej w kontekście spadków w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Jak donosi Glenn Gabe, spośród niespełna 10% spośród obserwowanych przez niego w kontekście wcześniejszych spadków witryn zalicza odbicia. A nie jest powiedziane, że po naprawie błędu związanego z rankingiem nie będzie tych stron więcej.

Spadki niezależnych wydawców okazały się dla Google’a bardzo niewygodnym tematem. Zaadresowanie ich wykroczyło ostatecznie poza standardowe PR-owe działania na tym polu. Właściciel Retro Dodo, który od kilku miesięcy głośno krytykował poczynania Google’a, został zaproszony na spotkanie w siedzibie firmy w Londynie, z czego zdał relację na swoim blogu. Odbicie widać również na przykładzie wyzerowanego we wrześniu House Fresh.

House Fresh — odbicie po wrześniowym HCU

W dwa dni po wdrożeniu update'u widać wyraźne odbicie domeny House Fresh. Jeżeli chodzi o słowa kluczowe wskazywane przez ahrefs w tym czasie, prezentuje się to następująco:

Pozycje House Fresh15.08.202417.08.2024Przyrost %
Pozycje 1-32679+204%
Pozycje 4-10232370+59%
Pozycje 11-209451150+21%

Tak wygląda to w formie graficznej:

Odbicie House Fresh po wrześniowym Helpful Content Update

Dla wielu osób mogą to być małe liczby, dlatego dla porównania spójrzmy na skalę spadków po wrześniowym HCU:

Retro Dodo — odbicie po wrześniowym HCU

Mniejsze wzrosty zaliczyło w pierwszych dniach po odbiciu Retro Dodo, choć trzeba przyznać, że baza również była w tym przypadku spora.

Pozycje Retro Dodo15.08.202417.08.2024Przyrost %
Pozycje 1-3553654+18%
Pozycje 4-1040784358+6%
Pozycje 11-2056435854+4%

Tak wygląda to w formie graficznej:

Dla wielu osób mogą to być małe liczby, dlatego dla porównania spójrzmy na skalę spadków po wrześniowym HCU: