Rekomendacje w GSC (opcja eksperymentalna)

Rekomendacje w GSC

Google ogłosił 5 sierpnia 2024 wprowadzenie eksperymentalnego dodatku do panelu "Przegląd" w GSC. Rekomendacje w Google Search Console pojawiać mają się jak na razie dla niesprecyzowanej grupy użytkowników wybranej do testów. Sprawdź, co wiemy na dzień dzisiejszy o tej ciekawej opcji.

Wdrożenie rekomendacji w GSC

Od 5 sierpnia 2024 roku na kontach niesprecyzowanej grupy użytkowniczek i użytkowników Google Search Console zaczęły pojawiać się rekomendacje dotyczące potencjalnych obszarów do optymalizacji strony z myślą o SEO. Na chwilę obecną nie odnotowałem jeszcze żadnego zrzutu ekranu z konta w języku polskim. Niewykluczone, że pierwszeństwo w dostępie do testów będzie po stronie anglojęzycznych użytkowniczek i użytkowników GSC.

Póki co widok z rekomendacjami udostępniany jest użytkowniczkom i użytkownikom GSC wyłącznie w ramach testu. Google zapowiada, że będzie to funkcjonalność stopniowo wdrażana w kolejnych miesiącach. W podlinkowanym powyżej ogłoszeniu twórcy narzędzia podkreślają, że niewykluczone jest dalsze rozwijanie i ulepszanie tej ciekawej opcji.

Czym są Rekomendacje w GSC?

Rekomendacje w Google Search Console to nowa funkcja, która dostarcza właścicielom stron internetowych propozycje działań optymalizacyjnych. Oparte są one na danych dotyczących crawlowania, indeksowania oraz wyświetlania podstron. Mogą pomóc w priorytetyzacji działań optymalizacyjnych, takich jak poprawki ułatwiające indeksowanie określonego typu podstron, sprawdzanie popularnych zapytań i adresów czy dodawanie odpowiednich sitemap.

Co istotne, nie są to żadne nowe informacje. Każdą z podpowiedzi rekomendowanych w nowym widoku można było wywnioskować ze szczegółowych danych dostępnych w różnych zakładkach GSC. Jedyną zmianą związaną z rekomendacjami jest automatyczne wyciągnięcie szczególnie ciekawych danych na pierwszy plan. O konkretnych obszarach wartych optymalizacji mogą dowiedzieć się dzięki temu właściciele stron, którzy nie są biegli w posługiwaniu się konsolą lub nie mają czasu na głębsze analizy.

Czego dotyczą podpowiedzi z Google Search Console?

Rekomendacje pojawiające się w Google Search Console dotyczą trzech głównych kategorii:

  • Problemy (coś, co można naprawić);
  • Możliwości (coś, co może poprawić ruch na Twojej stronie);
  • Konfiguracja (coś, co może ułatwić Twoją pracę).

Bardzo fajnie zaprezentowane zostało to na grafice z ogłoszenia, która prezentuje przykładowe rekomendacje:

Rekomendacje w GSC - przykładowe propozycje ze strony Google'a

Zaprezentowane powyżej podpowiedzi dotyczą:

  • Braku odpowiednich danych strukturalnych, które umożliwiają wyświetlanie konkretnych informacji jako elementu rich results. Odpowiednie poprawki mogą sprawić, że podstrony pojawiające się w wynikach wyszukiwania będą zawierały więcej informacji potencjalnie zachęcających do kliknięcia. Optymalizacja tego elementu może pozytywnie wpłynąć na CTR.
  • Niezaindeksowanych treści typu "Video" ze względu na brak wskazanego adresu URL miniaturki. Odpowiednie poprawki mogą sprawić, że podstrony te pojawiały będą się w odpowiedniej zakładce lub w snippecie w głównych wynikach wyszukiwania. Optymalizacja tego elementu może przynieść dodatkowy ruch ze względu na umożliwienie dotarcia do podstron użytkowniczkom i użytkownikom wpisującym w Google odpowiednie zapytania.
  • Frazy przynoszącej aktualnie więcej wyświetleń niż zazwyczaj. Odpowiednie poprawki mogą sprawić, że podstrona pojawiająca się w wynikach wyszukiwania będzie lepiej odpowiadała na zmieniającą się intencję wyszukiwania (właśnie to jest często powodem większej liczby wyświetleń), a co za tym idzie, znajdzie się wyżej w rankingu. Optymalizacja tego elementu może przynieść dodatkowy ruch z oczywistych względów.
  • Ilości danych ucinanych przez GSC. Odpowiednie poprawki w systemie monitorowania ruchu z Google'a mogą dać lepszy wgląd w wyniki wyszukiwania. Dzięki temu podejmować można decyzję bazujące na znacznie pełniejszych danych. Więcej na temat sposobów na ich wyciąganie znaleźć możecie w moim poradniku API GSC wspieranego przez własne skrypty w Pythonie, eksport do BigQuery, a także połączenie GSC z Looker Studio oraz Screaming Frogiem.

Rekomendacje będą aktualizowane regularnie, co oznacza, że mogą wygasać lub zmieniać się z czasem. Google udostępniać ma te podpowiedzi, gdy pojawi się coś interesującego do zaprezentowania i możliwego do zmiany (choć prawdziwość tej deklaracji będziemy mogli zweryfikować dopiero po otrzymaniu dostępu do rekomendacji i dłuższej pracy z nimi).

Komu przydadzą się rekomendacje w GSC?

Rekomendacje w GSC mogą być szczególnie przydatne dla osób, które nie wykorzystują pełnego potencjału optymalizacyjnego swojego serwisu, czy to ze względu na brak umiejętności, czy na brak czasu. Chociaż dla wymiataczy GSC zdecydowanie nie będą to nowe informacje, z pewnością skorzystają z nich niedzielni konsolowicze.

Oczywiście niewykluczone, że opcja ta będzie miała również uciążliwe konsekwencje dla doświadczonych specjalistek i specjalistów SEO. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której zostaną zmuszeni do tłumaczenia wyższym instancjom mającym dostęp do GSC, że zmiany X, Y, Z nie mają sensu, nie są priorytetowe lub wymagają znacznie więcej zasobów, niż jest to warte. Cóż, taki los seowczyń i seowców 😀

Warto bowiem zaznaczyć, że rekomendacje w GSC będą oczywiście opcjonalne i nie ma konieczności ich stosowania. Nie jest też powiedziane, że przyniosą jakiekolwiek efekty. W przypadku braku odpowiedniej wiedzy i konieczności zaangażowania zasobów w dokonywanie określonych poprawek ocenę sensowności działania najlepiej pozostawić osobie, która zwyczajnie się na tym zna.