Jednym z najcenniejszych źródeł API, które mogą przydać się w działaniach SEO, jest usługa Google Cloud. Jako iż odwoływał będę się do niej w kilku poradnikach związanych z narzędziami SEO oraz skryptami w Pythonie, przygotowałem krótki przewodnik po podstawowych ustawieniach chmurowego centrum Google'a.
Konfiguracja konta w Google Cloud
Aby uzyskać dostęp do API zebranych w Google Cloud, należy:
- Wejść do usługi Google Cloud.
- Kliknąć "Get started for free" i przejść proces rejestracji.
- Wejść w konsolę Google Cloud i utworzyć nowy projekt.
- W panelu projektu wybrać "Interfejsy API i usługi".
- Wybrać opcję "Włącz interfejsy API i usługi".
- Wyszukać dowolną usługę (jako iż mam już screeny z innego artykułu, to pokazuję na przykładzie Google Search Console API) i kliknąć w nią.
- Włączyć wybraną usługę API.
- Wybrać zakładkę "Dane uwierzytelniające" i po rozwinięciu opcji "Utwórz dane logowania" wybrać "Identyfikator klienta OAuth".
- Wybrać wartości dla "Typ aplikacji" oraz "Nazwa" i kliknąć "Utwórz".
- W panelu projektu kliknąć hamburger z ustawieniami, tam rozwinąć zakładkę "Administracja" i kliknąć "Konta usługi".
- W panelu "Konta usługi" rozwinąć trzy kropeczki z kolumny "Działania" i kliknąć "Zarządzaj kluczami".
- W panelu zarządzania kluczami rozwinąć opcję "Dodaj klucz" i kliknąć "Utwórz nowy klucz".
- W okienku, które wyskoczy, wybrać opcję "JSON" i kliknąć "Utwórz".
- Zapisać klucz pod zrozumiałą nazwą (np. "kluczapi").
W niektórych usługach API z Google Cloud dostępna jest opcja ściągnięcia podobnego pliku JSON w zakładce "Dane uwierzytelniające", jednak pozbawione są one istotnych informacji i uniemożliwiają przez to korzystanie z tychże API. Na początku korzystania z chmurowej usługi giganta z Mountain View było to dla mnie bardzo mylące. Dlatego polecam na wstępie wykonać kilka kliknięć więcej w celu ściągnięcia pełnego klucza API Google Cloud i trzymać go w bezpiecznym miejscu, aby zawsze bez problemu skorzystać z pełnego uwierzytelnienia.
Darmowe środki na zapytania API w Google Cloud
Chociaż niektóre API dostępne w Google Cloud pozwalają na przesyłanie zapytań nieodpłatnie, wiele cennych usług nalicza opłaty. Dotyczy to chociażby Natural Language API czy Custom Search API. W przypadku pojedynczych testowych zapytań nie robi to różnicy, ale jeśli chcielibyśmy przeanalizować grubsze dane, wówczas możemy polecieć finansowo.
Na szczęście na wszystkich nowych użytkowników Google Cloud czeka darmowe 300 dolarów do wykorzystania na zapytania do dowolnego API. Korzystać można z nich przez 3 miesiące, a że do weryfikacji tożsamości używana jest karta bankowa z imieniem i nazwiskiem, raczej odpada opcja z zakładaniem nowych kont w celu wykorzystywania limitu od nowa.
Najlepiej nie zasypiać więc gruszek w popiele, i wypróbować API z Google Cloud od razu.
Wypróbuj API z Google Cloud w praktyce
W kategorii Techniczne SEO na moim blogu znajdziesz kilka gotowych do wdrożenia skryptów, dzięki którym skorzystasz z kilku API z Google Cloud niemal od ręki. Które polecam na początek? Te trzy usługi idealnie sprawdzą się w przypadku początkujących, którzy nie mieli jeszcze okazji korzystać z tego typu połączenia z usługami internetowymi.
Jeżeli chcesz wypróbować API z Google Cloud w praktyce, zachęcam do sprawdzenia tych przewodników:
- Poradnik Knowledge Graph Search API krok po kroku — dzięki tej prostej usłudze sprawdzimy encje znajdujące się w Google Knowledge Graph.
- Poradnik PageSpeed Insights API krok po kroku — równie łatwo uzyskamy wyniki testów szybkości podstron z PageSpeed Insights.
- Poradnik GSC API krok po kroku — nieco bardziej skomplikowane, ale chyba najcenniejsze dla specjalistek i specjalistów SEO spośród wszystkich API z Google Cloud.
W przyszłości z pewnością pojawi się w tym miejscu kilka dodatkowych poradników, o których nie omieszkam poinformować w moim newsletterze SEO. Nie zapomnij więc o subskrypcji i regularnym otwieraniu maili!