20 czerwca Google ogłosił początek długo wyczekiwanej aktualizacji. Zgodnie z informacjami dostępnymi na Google Search Status Dashboard, pełne wdrożenie Spam Update'u miało potrwać około tygodnia. Ogłoszenie update'u było wyczekiwane przede wszystkim ze względu na nadzieję, że kolejna duża aktualizacja odwróci negatywne trendy, które zagościły na wielu domenach od czasu Helpful Content Update we wrześniu 2023 roku. W przypadku Spam Update nadzieje te są jednak płonne. Co działo się w trakcie aktualizacji?
Czym w ogóle jest Spam Update?
Naturę Spam Update najlepiej oddaje notka z dokumentacji o aktualizacjach rankingu. Update'om dotyczącym spamu podlegają według niej automatyczne systemy Google do wykrywania spamu w wyszukiwarce, na przykład SpamBrain.
Aktualizacje dotyczące spamowych linków ogłaszane są zazwyczaj oddzielnie pod nazwą Link Spam Update. Możemy zatem przypuszczać, że June 2024 Spam Update skupiał się przede wszystkim na treściach.
Co ciekawe, dwa ostatnie Spam Update’y wdrażane były jednocześnie z Core Update’ami, co znacząco utrudniało identyfikowanie elementów, w które były wycelowane. Ostatni niezależny Spam Update miał miejsce w październiku 2022 roku. Mimo przypuszczeń, iż Core Update wystartuje lada dzień i tym razem, nic takiego nie wydarzyło się do dnia pełnego wdrożenia aktualizacji.
Zgodnie z informacją z Google Search Status Dashboard 27 czerwca 2024 roku w pełni wdrożony został Spam Update Czerwiec 2024. Przedstawiciele Google nie pokusili się tym razem o żaden szerszy komentarz ze swojej strony.
Najciekawsze były... problemy z indeksacją
Chyba najciekawszym wydarzeniem w trakcie czerwcowego Spam Update'u były przejściowe problemy z indeksacją, które wystąpiły w dniu ogłoszenia aktualizacji. O ich naprawieniu zostaliśmy poinformowani tego samego dnia.
Problemy te dotyczyły nawet największych anglojęzycznych wydawców. Na liście stron, których artykuły nie pojawiały się tak szybko, jak zazwyczaj, wymieniana jest organiczna śmietanka: Forbes, CNBC, CNN, WSJ czy NYT. Nie dowiedzieliśmy się jednak, czy problemy te były w jakikolwiek sposób powiązane z rozpoczęciem Spam Update’u.
Jeżeli opiekujecie się witrynami, które budują ruch na świeżych treściach (Top Stories, Discover), odnotowanie lekkich ubytków w ruchu z 20 czerwca możecie powiązać z tymi problemami.
Dwa zagadnienia, które rozminęły się z oczekiwaniami
W komentarzu na Linkedinie oraz wpisie na Twitterze jednoznacznie określono, że częścią czerwcowego Spam Update'u nie było algorytmiczne wdrożenie polityki dotyczącej nadużywania zaufania do witryny. Według deklaracji Google Search Central początek uderzeń algorytmicznych zostanie wyraźnie ogłoszony. Jest to dobra wiadomość dla osób, które opiekują się witrynami hostującymi kody rabatowe i z niepokojem czekają na wejście w życie kampanii antykuponowej także w Polsce.
Wiele osób pokładało w ogłoszeniu nowego update’u duże nadzieje. Zgodnie z licznymi wypowiedziami przedstawicieli Google, o których informowałem w moim newsletterze SEO, może odwrócić on ciągły trend spadkowy witryn, które zaczęły tracić widoczność wraz z Helpful Content Update we wrześniu 2023 roku. Warto jednak przypomnieć, że system Helpful Content jest obecnie częścią głównego algorytmu, zatem z dość dużą dozą prawdopodobieństwa Spam Update w tym przypadku nie pomoże i czekać trzeba na ogłoszenie Core Update’u.
Czerwiec 2024 Spam Update — podsumowanie
Jako że nie było słychać o żadnych wielkich przetasowaniach, spadkach i wzrostach, możemy wnosić, iż June 2024 Spam Update był celny jak mało która aktualizacja. Pytanie tylko, czy faktycznie zrealizował stawiane przed nim cele, czy może zmiany wdrożone przez Google nie były wystarczająco ostre.